GWSH na Facebook

Podstawy zarządzania obiektami hotelarskimi i gastronomicznymi 2014/15 Zima
(PodstZarzObiekt14/15Z)

mgr Wiesław Świś

Podstawy zarządzania obiektami hotelarskimi i gastronomicznymi 2014/15

Uproszczony konspekt nr 1 zajęć zapewniających realizacje programu przedmiotu” Podstawy zarządzania obiektami hotelarskim i gastronomicznymi „ na GWSH  Koszalin – realizator zajęć  - mgr Wiesław Świś

 

Nazwa przedmiotu zajęć :Podstawy  zarządzania obiektami hotelarskim i gastronomicznym/Zajęcia wstępne – 3 godziny + 6 godzin - e learning/.

 Uczestnicy : Studenci studiów niestacjonarnych GWSH Filia  Koszalin.

A.  Literatura :  HOTELARSTWO. Usługi-eksploatacja- zarządzanie. Wyd. Naukowe PWN 2008 praca zbiorowa.

T. Tulibacki, ORGANIZACJA i ZARZADZANIE HOTELARSTWEM. Warszawa 2005)

M. Nowakowski, Obiekt hotelarski jako przedsiębiorstwo. GWSH Katowice 2000.

 W. Gworys. A.Kornak. R. Szeremeta . Jak kierować hotelami i innymi obiektami    noclegowymi.   WSHiT. Częstochowa 2003.

Szostak D. Podstawy hotelarstwa .Materiały do ćwiczeń, Wydawnictwo.

Podręcznik operacyjny dla Hoteli – mat. Wykładowcy.  

 Portal: www. e-hotelarz.pl; czasopisma: Hotelarz, Hotelarstwo.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach turystycznych  i jej     nowelizacja z 29 kwietnia  2010r.

ROZPORZADZENIE Ministra Gospodarki i pracy z dnia 19 sierpnia 2004r.w sprawie  obiektów hotelarskich  i innych obiektów, w     których są świadczone usługi hotelarskie.

 B.Cel: 1. Zapoznać studentów z:

 a.  techniką planowania pracy Hotelu , w tym przygotowania  planu finansowego hotelu/gastronomii

b  techniką przygotowania planu marketingowego – przykład Hotelu GROMADA w Koszalinie,

c. zasadami prowadzenia polityki kadrowej w hotelarstwie i gastronomii/dobór pracowników, przygotowanie wstępne /etapy szkolenia pracownika

d. obowiązkami zarządzającego hotelem/gastronomia głównie w zakresie bhp i ppoż  oraz prawa budowlanego.

 Realizacja ww celu w oparciu o ww literaturę oraz praktyczne doświadczenia zebrane w toku  działalności Hotelu GROMADA w Koszalinie należącego do  grupy hoteli  3* działającej na polskim rynku hotelarskim od 1937 roku.

2. Ukształtować potrzebę ciągłego doskonalenia warsztatu pracy menadżerów hotelarstwa .

 

3. Ukształtować przeświadczenie  o konieczności podnoszenia standardu obsługi hotelowej w Polsce.

 

C.Metoda : wykład wzbogacony o prezentację multimedialną, samodzielne studiowanie literatury oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej na jeden z dwóch tematów :

 a.   Metody pozyskiwania  kadr/personelu  do pracy w znanym  Pani/Panu hotelu lub lokalu gastronomicznym. 

b.   Opracować roczny plan marketingowy dla znanego Pani/Panu   hotelu lub lokalu gastronomicznego na 2015 rok.

D.  Realizacja programu przedmiotu:

1.Definicja obiektu hotelarskiego wg Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych /Dz. U.nr 133 poz. 884 z późn., zmianami / - mat. Pomocniczy  załącznik nr 1/.

2.Definicja zarzadzania obiektem hotelarskim i gastronomicznym /mat. pomocniczy  załącznik nr 2/.

3.Planowanie jako jeden z czterech podstawowych procesów zarządzania i organizacji pracy Hotelu :

 a.   Przykład rocznego planu ekonomiczno-finansowego  z podziałem na przychody i koszty rodzajowe/zal. Nr 3.

b.   plan marketingowy – określenie sposobów promowania hotelu, zdobywania Gości . Plan musi zawierać analizę SWOT – dobre i słabe strony hotelu/przykład planu marketingowego w Hotelu GROMADA Koszalin zal.nr 4/.

4.Zadania poszczególnych Komórek organizacyjnych Hotelu/działów i sekcji lub pojedynczych stanowisk pracy/ - mat. Pomocniczy w postaci podręcznika operacyjnego  Hotelu – mat. opracowany przy udziale wykładowcy zał. nr 5/.

5.Regulamin Hotelowy – jako źródło praw o obowiązków w Hotelu określający prawa i obowiązków Hotelu i Gościa/ ustala wewnętrzne normy/. Regulamin musi być jednoznaczny i zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta. Przykładowy Regulamin zał.nr 6.

6.Internet w Hotelarstwie – znaczenie w kształtowaniu wizerunku Hotelu m.in. w oparciu o  artykuł w dzienniku  „Rzeczpospolita” zał.7/.  

 7.Wybrane problemy dot. bezpieczeństwa  Gości – instrukcja ppoż w Hotelu, przeglądy techniczne/mat. Pomocnicze zał. nr 8.

 Opracował : Wiesław Swiś  - wykładowca przedmiotu

 Koszalin, listopad  2014r.


Zal.nr1.

Definicja obiektów hotelarskich wg Ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych (Dz. U. nr 133,poz.884 z późn. zm.)

 Art.35.

1.Usługi  hotelarskie  mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają:

1)wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których został obiekt zaszeregowany

2)wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi przepisami.

2. Usługi hotelarskie mogą być świadczone również w innych obiektach ,jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia o których mowa w art.45 pkt 4, oraz wymagania określone w ust.1 pkt 2.

Art. 36

Ustala się następujące rodzaje obiektów hotelarskich:

1)       hotele – obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi,  w tym większość miejsc w pokojach jedno i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów,

2)   motele – hotele położone przy drogach, zapewniające możliwość korzystania z usług motoryzacyjnych i dysponujące parkingiem.

3)     Pensjonaty –obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi , świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.

4)     Kempingi – obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach i przyczepach samochodowych, domkach turystycznych lub innych obiektach stałych, oraz przyrządzanie posiłków i parkowanie samochodów,

5)      Domy wycieczkowe – obiekty posiadające co najmniej 30miejsc noclegowych ,dostosowane do samoobsługi klientów, oraz świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów,

6)    Schroniska młodzieżowe – obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów.

7)     Schroniska – obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów,

8)     Pola biwakowe – obiekty nie strzeżone , umożliwiające nocleg w namiotach.

 

Art. 37

Ustala się dla :

1)  hoteli, moteli i pensjonatów – pięć kategorii oznaczonych  gwiazdkami,

2)      kempingów – cztery kategorie oznaczone gwiazdkami,

3)     domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych – trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi.

 

Art. 43

1.Nazwy rodzajów i oznaczenia kategorii obiektów hotelarskich, o których mowa w art.36 i art.37 , podlegają ochronie prawnej i mogą być stosowane wyłącznie w odniesieniu do obiektów hotelarskich w rozumieniu niniejszej ustawy. 

2.Przepis ust. 1 nie dotyczy nazw rodzajów używanych w kontekście , z którego jednoznacznie wynika, że obiekty te nie są obiektami hotelarskimi w rozumieniu niniejszej ustawy.

3.Przedsiębiorcy świadczy usługi hotelarskie mogą do oznaczenia obiektów hotelarskich, obok nazw rodzajów określonych w ustawie , stosować inne nazwy.

 

UWAGA: Oprócz w w obiektów hotelarskich usługi noclegowe oferują właściciele różnego obiektów nazywając je kwaterami prywatnymi, pokojami   gościnnymi, karczmami ,nawet zajazdami, hotel- ikami, motel- ikami itp. Są najczęściej obiekty noclegowe , które nie spełniają wymagań w zakresie rodzaju i wyposażenia określonych Ustawa o usługach turystycznych i wykonawczym Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z 2004r.i dlatego nie mogą używać zastrzeżonych prawem nazw Hotel, motel etc. W razie ich bezprawnego używania właściciele tych obiektów są wzywani do zaprzestania tej praktyki , a nawet karani w drodze  decyzji administracyjnych.        

 

 Zał. nr 2

Definicja zarządzania obiektem hotelarskim ( Hotelem, motelem, etc,)

 

Zarządzanie hotelem, tak zresztą jak i jakimkolwiek przedsiębiorstwem usługowym polega na kierowaniu zespołem ludzi. Składa się  z czterech podstawowych funkcji:

  1. planowanie  – to jest określenie celów przedsiębiorstwa hotelowego oraz decydowanie  o najlepszym sposobie ich osiągnięcia
  2. organizowanie - to jest określenie najlepszych sposobów grupowania działań i zasobów ( wg prof. A. Rapacza – ludzkich, finansowych i materiałowych),
  3. przewodzenie czyli kierowanie ludźmi ( odpowiednie motywowanie personelu w interesie Hotelu),
  4. kontrolowanie – obserwowanie bieżącej pracy + korekta dla ułatwienia osiągnięcia celów.

Integralna częścią procesu zarządzania jest proces podejmowania decyzji (decyzje w hotelu podejmujemy niemal na każdym kroku :zatwierdzamy plan działania hotelu, zatwierdzamy ceny na usługi noclegowe i gastronomiczne, zatwierdzamy formy i metody marketingu, ustalamy strukturę organizacyjna ,plan etatów, plany remontowe i modernizacji hotelu). 

Spośród ww czterech wymienionych funkcji zarządczych hotelem planowanie jest niezwykle ważne.

Warto upowszechnić w tym miejscu niezwykle cenna praktykę wprowadzona Hotelach sieciowych w Polsce/ACCOR,GROMADA/. Niemal każde  przedsięwzięcie jest tam  planowane  z uwzględnieniem następujących części składowych : CEL, SPOSÓB REALIZACJI, TERMIN, SPODZIEWANE EFEKTY, ZAGROZENIA. Konsekwentna praktyka planowania zadań na każdym szczeblu zarządzania w tych Hotelach przynosi efekty: uczy dobrej organizacji pracy, jasnego formułowania celów,  przewidywania zagrożeń.   

   

Wielu autorów wskazuje na b. ważna funkcje zarządzania w hotelarstwie  jaką jest kierowanie zespołem ludzi ( dobór odpowiednich pracowników na odpowiednie stanowiska , zorganizowanie ich pracy, wpływanie na określone zachowanie ,egzekwowanie od nich obowiązków i kształtowanie właściwych stosunków międzyludzkich. Czynniki te są niezależne od wielkości przedsiębiorstwa hotelowego.

 

Hotel ma zastąpić  gościowi dom, a większość pracowników  ma bezpośrednia styczność z gościem – od nich, od ich wiedzy i doświadczenia, od ich taktu, kultury, życzliwości zależy ,czy zdołają stworzyć gościowi w hotelu dom.

 

Wybitny dziennikarz Wiesław Górnicki w” Balladzie hotelowej „ napisał, że hotel powinien mieć „duszę” . Bywają bardzo eleganckie hotele, świetnie wyposażone , sprawnie działające, lecz czegoś im brak , a gość – mimo ,że niczego nie może hotelowi zarzucić – źle się w nim czuje i przenosi się do innego , nawet o gorszym standardzie. Bo tamtemu hotelowi brakowało właśnie „duszy”, a dusze tworzą przede wszystkim ludzie w nim pracujący. Oczywiście także przez odpowiednie wyposażenie pokoi i sal funkcyjnych. 

 

Sprawna obsługa, głównie poprzez atmosferę życzliwości, uśmiech i gotowość do spełniania życzeń gościa , nawet nietypowych – to szansa na sukces hotelu.

 

Najważniejsza kultura osobista i inteligencja pracownika. Same zakresy czynności , instrukcje postępowania ,procedury (choć bardzo  ważne ,bo porządkują organizacje pracy ) – ale nie wystarczą . Nie istnieją instrukcje na każdą okolic

 

 

 

 

 

 

 

 

 


© Copyrights by GWSH